HRY
Komentáře
Přehled komentářů
Pohlavní odpoledne
Celý blok se skládá z následujících částí (ne nutně v daném pořadí):
1. úvodní scénka
2. cesta lásky
3. povídání si o cestě (zpětná vazba)
4. den muže / den ženy
5. googlefight ( http://www.googlefight.com )
6. Tomáš Řehák ( http://www.vira.cz/rozhovory/rozhovor.php?sel_rozhovor=25 )
7. krátké shrnutí, ohlédnutí (druhý den)
Ad 1. (úvod í scénka)
Nejspíše budu hrát já a Verunka dva seznamující se mladé lidi. Představovali jsme si, že krom nás samotných by byli slyšet i naše „vnitřní hlasy“, které by vyjadřovali skutečné myšlenky. Ty bychom rádi svěřili Rozoumkovi a Alence.
Ad 2. (cesta lásky)
Jde se po dvojicích. Dvojice vyráží v časových intervalech na předem vyznačenou trasu. Dvojice se skládá z holky a kluka (pokud možno). Ideálně ne z dvojic jež spolu chodí. Na začátku cesty dostanou obálku. Po cestě budou mít za úkol vyřešit na daných stanovištích jisté úkoly (převážně dohodnout se jak postupovat v jisté situaci) či něco prodiskutovat. Podrobnější informace by měla v dohledné době poskytnout Verunka, která má tuto část na starosti.
Ad 3. (povídání, zpětná vazba)
Tady klasicky rozebereme jejich putování, zeptáme se, jak bylo obtížné dosáhnout kompromisu, co je překvapilo atd. + pokusíme se zabrousit i do všeobecnějších vod vztahů mezi muži a ženami.
Pohlavní odpoledne - 2
(Broňa :), 2. 7. 2008 14:10)
Ad 4.(den muže / den ženy)
Pro tuto aktivitu se rozdělí účastníci na základě pohlaví. Verunka připraví trať pro kluky, já pro holky. Holky budou mít trať a úkoly znázorňující dne muže, kluci naopak den ženy. Bude se jednat o trať kde se na různých stanovištích (asi tak 5ti) budou muset řešit dané úkoly. Na trati budou vždy ve stejný čas závodit asi tak 3 lidé. Úkoly budou např. hodit dítě do školky (hod dítětem na cíl), připravit snídani, zjistit jak hrála slávie…
Ad 5. Googlefight
Jedná se o internetovou stránku, která umožňuje zadat dvě slova a ono porovná, které se na internetu vyskytuje častěji. Úkolem účastníků budu tipovat, které slovo budu na internetu zmiňováno častěji. (možná je budu zadávat v angličtině, ještě upřesním, jelikož např. make-up je mezinárodní, kdežto fotbal pouze český (anglicky football)).
Dvojice „soupeřících“ slov
žena x muž
kadeřnictví x autoservis
oblečená x nahá
ano x ne
lahváč x kulma
my girlfriend x Pamela Anderson
trenky x slipy
kalhotky x tanga
fotbal x make-up
Bret Pitt x my boyfriend
hospoda x kavárna
zoufalé manželky x Sparta
žehlení x otvírák
věrná x nevěrná
věrný x nevěrný
Ad 6. (Tomáš Řehák)
Tomáš Řehák (více si i o něm můžete přečíst např. na výše zmíněném odkaze) nám předběžně přislíbil účast na podělí, takže budu mít tu čest stát se součástí našeho pohlavního dne ;) Budu mít přednášku na některé z následujících témat: Sex, AIDS a vztahy či Partnerství - Jak na to, když nevíš jak na to či Svatost, odvaha, čistota). Ondera, Verunku i já s ním máme osobní a pozitivní zkušenost, tak snad se nebude opakovat loňské „mechování“.
Ad 7. (krátké shrnutí, ohlédnutí (druhý den))
S odstupem času bychom se ještě jednou chtěli k celému bloku vrátit a prodiskutovat ho. Hlavně pak vyzdvihnout fakt, že ač jiní, jsme přitom tolik stejní a tak krásně se doplňujme, jenom to chce se občas umět malinko vžít do myšlení toho druhého…
Café Saroyan
(Ondera, 30. 6. 2008 18:44)
Charakteristika, cíl: objevit v sobě svého "tygra" při poslechu nevtíravé muziky a příjemném posezení v typizované kavárničce.
Úvodní scénka: děcka jsou uvedena do kavárny, rozesazena ke stolkům, obsloužena usměvavým číšníkem či servírkou...
Pomůcky: balicí papír, barvy, židličky či sedátka či matrace - zkrátka vybavení jako do čajovny
Příprava: vyparádit místnost či v případě hezkého počasí vytvořit její zdání v prostředí lesa
Vlastní hra: do poklidné atmosféry kavárničky vejde člověk, který přečtš úryvek z knížky Tracyho tygr. V návaznosti na to se plní nějaký zdánlivě nenáročný, přemýšlecí či tvořivý úkol. Pak je zpětná vazba, chvilka klidu, nový úryvek a vše jde nanovo. Atmosféra postupně graduje, každý člověk má v sobě objevit a vyburcovat svého "tygra", tj. vlastnost či tužbu, která v něm je a v normálním životě mu něco brání ji naplno projevit. Úkoly jsou třeba i takové, že si má přisednout k osobě opačného pohlaví, která mu přijde sympatická, dívat se jí do očí apod., dokonce se nevylučuje ani atmosféra drobného jiskření:) Celé to opět končí zpětnou vazbou, nechá se to poklidně vyznít do noci.
Metodické poznámky: je potřeba vyvážit čas, "kdy se nic neděje" a "kdy se něco děje". Jinak snad v pohodě.
Debilení
(Ondera, 30. 6. 2008 18:34)
Charakteristika, cíl: co nejvíce se odreagovat, vyblbnout, uvolnit adrenalin, endorfin...
Úvodní scénka: na scénu vpadne úchylně oděné vedení a už to jede:)
Pomůcky: co nejujetější kostýmy, úchylná mp3 hudba...
Příprava: nenáročná, toliko oblékací
Vlastní hra: nenáročná, toliko blbnoucí
Metodické poznámky: stává se, že si někdo hru neužije, někdy je to procento lidí i vyšší než nízké. Nenutit, nepřemlouvat. Nechtějí li, jsou dospělí lidi, mají vlastní vizi večera, je jim přána:)
Na dvoře pana Voka
(Ondera, 30. 6. 2008 17:56)
Charakteristika, cíl: poznat nepoznané, vytušit netušené a - last but not least - vy..... nevy....:)
Pomůcky: jídla, lžíce či příbory, nádobí, dřevěné korýtko
Úvodní scénka: rozhovor pana Voka s Tycho de Brahem na motivy Onderovy písničky PANE VOKU, nebo krátký filmeček, jehož scénář vymyslel Ondra a který by se dal natočit i sestříhat v průběhu tábora.
Příprava: navařit jídla - připravit stoly a prostředí celkově.
Vlastní hra: dva šlechtici se nejdříve chovají nerudně a povýšeně - ostatní jsou jejich poddaní a proto dostávají jídla s hláškami "sežerte si to" nebo "zalkněte se, vy plebejci" apod. Jídla jsou hutná a vydatná (kroupy, čočka...), cca. 6 chodů, prokládaných pitím. Následuje odchod poddaných a "reklamní pauza" - viz loňské plivání česneku. Kdo z poddaných zvládl předchozí přežíračku, byl povýšen do stavu šlechtického a pozván na dvůr, plný vybraných lahůdek roztodivné chuti a vůně (potřeba domyslet). Je třeba chovat se vybraně, aristokraticky.
A protože pan Vok sympatizoval s alchymisty, jmenuje se poslední chod "Jed proradného mnicha Lukáše aneb Elixír mládí", který hodlá vyzkoušet na svých hostech. Jde o lžičku plnou kypivé šuměnky. Kdo první nevydrží a otevře pusu, vypadává. Vítězem celé "hostiny" je ten, kdo vydrží nejdéle se zavřenou pusou.
Metodické poznámky: Je třeba předem vše navařit a připravit. A také vyzkoušet účinnost šuměnky coby vyřazovacího prostředku.
V průběhu hry bude před branou instalováno dřevěné korýtko, do nějž se může dle libosti kálet kterýmkoliv směrem, nicméně pouze do korýtka a nikam jinam. Sankcí za nepřesnost je vyřazení ze hry.:)
Bez piva ni krok
(Ondera, 30. 6. 2008 17:42)
Charakteristika, cíl: neděste se názvu - je to jen variace na známé Ekosystémy, modifikovaná při poradě v hospůdce:)
Pomůcky: notebooky, papíry, tužky, rýsováčky či izolepa, kresby propriet...
Úvodní scénka: tu ještě s Ondrou domakáme - asi se budeme bavit o tom, že každý z nás má jiné potřeby a touhy...
Příprava: po okolí rozmístit papírky s nakreslenými proprietami
Vlastní hra: Mužstva vysílají jednotlivce do lesa a snaží se sestavit "potravní řetězec", který se mění v závislosti na roční době (jaro, léto, podzim, zima). Vtip je v tom, že jde o nás samotné! Uvedu příklad: Broňa potřebuje v létě 8 piv. Každé pivo potřebuje 1 slad a 2 chmele. V zimě však potřebuje Broňa jen 5 piv, zato kvalitnějších, aby se rychleji opil - tedy každé pivo se skládá ze 2 sladů a 2 chmelů. Může to být i abstraktnější - třeba Myc - Hal potřebuje na podzim 6 pozdních příchodů, které se skládají ze 3 nestíhání a 2 skleróz.:)
Celá "osobnost" je hotová jen tehdy, když jsou splněny všechny podmínky pyramidy. A kolik osobností za jedno období tým stihne, tolik se mu počítá. Čili dětičky se naběhají, ale musí též taktizovat, vědět, pro co běžet a co je zbytečné.
Metodické poznámky: je třeba si pohrát s jednotlivými stupni pyramid tak, aby to bylo přibližně vyvážené v rámci jednotlivých postav i období. Zapřemýšlíme.
Vegueros
(Ondera, 30. 6. 2008 17:28)
Charakteristika, cíl: Fyzické odrovnání, zahalené do středověké legendy.
Pomůcky: cca. 35 pořádných a pevných kamenů, stopky, dřevěné placičky, tužka, papír + plán výstavby letohrádku
Úvodní scénka: Na scénu vejde jakýsi dráb a začne hovořit o loajalitě prostých rolníků, kteří mají za úkol vystavět letní sídlo pro svého panovníka. A to z kamenů, které jim přidělí. Vzápětí jim ukáže plán stavby a místo, kde má být realizována. V ten moment vpadne do děje nadřízený drába a seřve jej, že to všechno popletl. Plán je sice pravý, ale stavět se bude až kdesi na daleké ostrožně, ke které je cesta zlá a trnitá!!!
Příprava: nakreslit plánek + najít balvany + vymyslet a projít si trasu Dolní Mrzatec - zřícenina Štamberka
Vlastní hra: po křiku drábova nadřízeného čapnou všichni kameny a letí s nima tam, kde mají stavět. Samozřejmě co nejrychleji. Po cestě je čekají rozmanité úkoly, například:
CESTA PŘES MOČÁL - položí kameny, nesmějí sestoupit na zem a po kamenech musí překonat určitý úsek tím, že je přendávají a pak po nich šlapou.
DAŇ Z DECHU - vyběhnou prudký kopec, kde je dráb seřve, že král nařídil šetřit vzduchem a že kdo moc dýchá, bude platit daň. Družstvo zadrží dech, součet časů určí pořadí družstev, první mají právo nejdéle odpočívat (přepočetní koeficient vymyslí Ing.Zabloudil:)
VRATA OD USEDLOSTI - král nařídil školení, aby se sedláci naučili stavět bytelné brány u statků - aby zamezili případům vloupání a lapkovství. Z kamenů se "vyklene" brána a mužstvo ji musí podlézt, aniž na něj spadne.
A další... Nakonec mužstvo doběhne na Štamberk, vyskládá předepsaný tvar letohrádku a může slavit.
Metodická poznámka: hra zabere 2 - 3 hodiny, na hrad bude dovezen oběd, je třeba počítat i s cestou zpátky.
Cena štěstí
(Šárka, 11. 6. 2008 15:28)
Charakteristika, cíl: Zamyšlení nad vlastními sny, co pro mne znamená štěstí. Co jsem pro jeho dosažení už ve svém životě udělal? A kolik si myslím, že jsem pro něj ochoten udělat? Kdy hodlám začít?
Dosáhnout skrze své velké fyzické úsilí změnu v postoji od „sním co bude“ na „žiji svůj sen“.
Pomůcky: úvodní text, velký papír s rytířskými jmény účastníků, trasa označená fáborky, překážky (strom, kameny, plavání?…), nákres trasy, papíry, nůžky, lepidla, alobal, látky na prapor, fixy na textil, provázky na přilbu
Úvodní scénka: Večer před hrou, po setmění. Sedící člověk v příjemném křesle, pod lampou, čte si nahlas úryvky z knihy Don Quijotte. Podřimuje, usíná a ve chvíli spánku za ním mluví Hlas. Hlas rozvíjí jeho sny a přání. Pak se zase čtenář probudí, čte kousek dál, opět usíná a promlouvá Hlas. Závěrem scénky bude Hlas mluvit k účastníkům. Bude se je snažit nabudit k tomu, aby se zamysleli na svými sny.
Poté jsou účastníci vyzvání, aby si do druhého dne promysleli, jaké jsou jejich sny, co pro ně znamená štěstí, jestli se k němu nějak přibližují, co jsou pro něj ochotni udělat.
Ráno se všichni společně sejdou a budou vyzváni k naplnění svého snu. Motivační text: Don Quijotte se jednoho dne rozhodl, pořídil si vše v jeho očích potřebné, neohlížel se co tomu řeknou lidé kolem něj, a vyrazil. Vyrazil plnit si svůj rytířský sen a dosáhnout tak svého štěstí.
A co ty, už jsi vyrazil?
Kolik už jsi toho pro přiblížení se k svému snu udělal?
Kdy se konečně chystáš vyrazit?
Na kolik výprav se odhodláš, kolikrát začneš znovu a znovu stejně jako Don Quijotte?
Kolik jsi ochotný zaplatit za dosažení svého snu, svého štěstí?
Příprava:
Vybavení na cestu: každý si vyrobí vlastní prapor - na připravený kus látky cca 1 x 1 m namalovat symbol svého snu, motto, prostě cokoliv co pro ně nějakým způsobem sen představuje, látku připevní k tyči. Dále helmu z papíru pokrytou alobalem, aby v ní mohli běhat.
Mohou si vymyslet jméno (Don Quijotte de . . . .).
Během přípravy vhodná poklidná hudba?
Vlastní hra: viz Cena štěstí – s praporem v ruce absolvují aspoň první cestu, helmu pokud vydrží mají po celou dobu
Review
II. kolo
mor-pokračování
(Šárka, 11. 6. 2008 15:20)
Ranhojič žije ve svém domečku vzdáleném mimo vesnici. Hráči k němu přichází a za peníze dostávají rady, jak můžou nakaženým pomoci. O účinku dané rady se dozví vždy až po jejím provedení při hlášení Osudu. U ranhojiče si můžou zakoupit i rukavice a houby namočené v octě (ústenky), kterých je ale omezený počet a jsou značně drahé.
Zatím zůstává úplně nedořešené, v jakém pořadí budou rady dostávat. Zřejmě si budou moci vybrat podle názvu a ceny, některé rady se objeví až později v průběhu hry.
Rady jsou zatím předběžné, ještě doladíme:
• Hygiena – omýt nakažené mokrou žínkou (kterou dostanou spolu s radou, je jen na jedno použití) na čele a končetinách, předpokládá rukavice + ústenku. Účinné pouze v I. a II. stádiu. . Toto zpomalí postup nemoci o 1 kolo (tzn. v následujícím kole se nezhorší).
• Bylinky – uvařit čaj z určitých bylin, podat k ústům, předpokládá rukavice + ústenku. Čaj je účinný pouze v 1 kole, podle množství i pro více lidí. Zápalky můžou zakoupit u výkupčího. Zpomalí postup nemoci o 2 kola(?)
• Modlitby – zaplatí u ranhojiče za radu, vylosují si „modlitbu“ pro konkrétního člověka (zapečetěná obálka), otevře se při hlášení Osudu. V obálkách připravené náhodně různé možnosti – bez efektu, zpomalení nemoci, výjimečně i úplné uzdravení.
• Morový sloup – postavit ve vesnici 3 metry(?) vysokou věž z přírodního materiálu bez použití nářadí, stabilizace všech nemocných v celé vesnici na 1 kolo. Omezený počet sloupů ve vesnici.
• Otevření dýměje – rozříznutím dýměje se uvolní a vyteče hnis. Použitelné pouze v III. a IV. stádiu. Spojeno s bolestí nemocného – utrhnout 5-10 kopřiv a vyšlehat ruce nebo nohy (podle stádia). Toto opatření se ukáže jako zcela neúčinné.
• Jak se účinně zbavit mrtvých – dozví se podmínky spálení. Zápalky zakoupí u výkupčího.
• Mapa k lékaři ve městě – možnost zakoupení mapy, která je dovede k učenému lékaři ve městě. Zda pro ně bude mít nějaké nové informace je ale nejisté.
Lékař z města – sídlí daleko od vesnice, dostanou se k němu pomocí mapy od ranhojiče. Za větší částku peněz jim prodá antibiotika – lahvičku s benzínem, kterým smyjí znamení a tím je člověk definitivně uzdraven.
Pozn. Cenu ATB stanovíme zřejmě až během hry, podle toho, jak na tom budou. Předpokládáme spojení úspor jednotlivých rodin dohromady.
Po vlastním skončení hry chvíle odpočinku, třeba nějaká drobná hříčka. Pak pokud se podaří krátká prezentace s fakty o moru, nějaké obrázky.
Následně zpětná vazba ke hře.
mor-pokračování
(Śárka, 11. 6. 2008 15:20)
Stádia nemoci:
Nakažený člověk se automaticky zhoršuje po každém kole o 1 stádium!
I. stádium – „inkubační doba“ – člověk je již nakažený, ale není to na něm vůbec znát, hraje bez omezení
II. stádium – horečka, zimnice – nepřiměřeně navlečený
III. stádium – „dýměje“ (boule hnisu) v podpaží, omezují pohyb – nepoužívají ruce
IV. stádium – „dýměje“ i v tříslech - nechodí
V. – smrt – nehýbou se, nemluví, prostě mrtví 
Od II. Stádia (event. od kousnutí krysí blechou) mají nakažení na těle nakreslené znamení smrti. Dále nesmějí opouštět území vesnice (vč. shánění obživy, návštěvy ranhojiče), jinak se v důsledku vyčerpání organismu při fyzické zátěži zhorší v následujícím kole o 2 stádia.
Mrtví jsou stejně nakažliví jako živí. Nesmí se vynášet mimo vesnici, pokud tam nejsou spáleni. Pokud zůstávají dlouho (3 kola?) ve vesnici, rozšiřuje se kapénková infekce na další políčka (určí Osud?)
Způsob jak mrtvé bezpečně zneškodnit je spálit je, tzn. udělat ohniště z kamenů, rozdělat oheň, spálit jejich zdravotní kartu, a udržet oheň min 5 minut. „Spálení“ jedinci se již dále hry aktivně neúčastní.
Imunita:Pokud má zdravý člověk oslabenou imunitu (nesehnal obživu, znaménko minus ve zdravotní kartičce), zvyšuje se pravděpodobnost nakažení. Při házení kostkou osudu pravděpodobnost 50 % (sudá x lichá).
Pokud má oslabenou imunitu nakažený, zhorší se v dalším kole automaticky o 2 stádia.
Rodinná řemesla – každá rodina má své řemeslo, které si na začátku vylosuje. Toto ji zůstává po celou dobu hry, nadá se změnit. Každé řemeslo má přesně stanoveno, co obnáší (př. Švec – výroba bot, jak velké, k dispozici mají výrobní materiál). Když přinese výrobek výkupčímu, získá dle kvality zboží peníze.
mor -pokračování
(Šárka, 11. 6. 2008 15:18)
Vlastní hra
Probíhá v jednotlivých kolech trvajících asi 10 minut. Během této doby hráči řídí svůj život ve vesničce nakažené morem
(shání si obživu k zajištění dostatečné imunity, provozují rodinné řemeslo a tím vydělávají peníze, kterými platí za rady ranhojiče, řídí se jeho pokyny, starají se o nemocné, …), je zcela na nich co chtějí nebo nechtějí dělat.
Po 10 minutách zazní gong a všichni se shromáždí u Osudu, kde probíhá vyhodnocení proběhlého kola - záznam do zdravotní kartičky pro kolo další, označení nakažených, házení kostkou osudu (viz dále).
Hra trvá 2 hodiny čistého času, tj. 12 kol ???
Cílem jednotlivce i vesnice jako celku je přežít.
Každý člověk si musí v každém kole sehnat obživu, kterou na konci kola odevzdá (resp. sní ji před zraky Osudu). Tím si zajistí dostatečnou imunitu pro následující kolo (znaménko + u imunity ve zdravotní kartičce). Obživa bude na určitém místě (event. několika místech) mimo vesnici. Každý člověk může vzít během 1 cesty jenom 1 kousek, ale může pro obživu vyrazit víckrát během 1 kola (2-3x, omezíme vzdáleností aby víckrát nestihl), může ji komukoliv dát a nebo si schovat ve svém obydlí do zásoby. Konkrétní podobu obživy doladíme, např. kousky topinek s česnekem.
Pokud někdo obživu na konci kola nemá, je jeho organismus oslabený a pro následující kolo imunitu ztrácí (znaménko mínus ve zdravotní kartičce). Snáze se pak nakazí morem a pokud již nakažený je, jeho stav se rychleji zhoršuje (viz dále).
Nakažení: První nakažení se ve vesnici objeví ještě před vlastním zahájením hry, v době, kdy si rodiny ohraničují svá obydlí. Vesnicí se proběhne krysa s blechou, která infikuje „kousnutím“ (dotykem) první nemocné, ideálně 1 člena z každé rodiny. Těmto nakaženým se na tělo lihovým fixem nakreslí znamení smrti (lebka, nápis Yersinia?), stávají se nemocným v I. Stádiu.
Ostatní se můžou nakazit několika způsoby:
• Kapénková infekce (přenos vzduchem) – pokud se zdravý člověk ocitne aspoň na malý okamžik v 1 poli na šachovnici herního území spolu s nemocným, stává se v dalším kole nakaženým v I. Stádiu. To neplatí pro člověka, který dýchá přes „houbu namočenou v octě“ (ústenka), kterou koupí u ranhojiče.
(pozn. hlídá si každý sám + dohlíží vedoucí)
• Dotyk – pokud se zdravý člověk dotkne nemocného, stává se od dalšího kola nakaženým ve II. Stádiu (I. Stádium se přeskakuje). Neplatí pro člověka, který má od ranhojiče rukavice.
Pozn. oběma způsoby se dá nakazit i od mrtvého, pokud není spálen (viz dále).
• Mezi jednotlivými koly během shromáždění u Osudu si všichni zdraví stoupnou do řady vedle sebe k dlouhému stolu, na kterém má každý svou kartičku se jménem, a hází hrací kostkou. Komu padne předem určené číslo, stává se nakaženým v I. Stádiu (vyjadřuje jistou míru náhody, osud, že i přes veškerá opatření se člověk může nakazit).
• V průběhu hry se může občas znovu objevit krysa – dle vývoje hry.
MOR
(Šárka, 11. 6. 2008 15:15)
Charakteristika, cíl: Simulační hra. Boj o přežití obyvatel vesnice nakažené morem. Zamyšlení co je přednější – snažit se pomoci nakaženým nebo ochránit sám sebe, svou rodinu, vesnici jako celek?
Čas na hru: příprava, vysvětlení pravidel – 30 minut
Vlastní hra: 2-2.5 hod
Pomůcky: krepák, mince, hrací kostky + jmenovky, lihový fix, lahvička s benzínem, zdravotní kartičky, gong, ústenky, rukavice, mapa vedoucí k lékaři, zápalky, materiál pro řemeslníky, provázky, teplé oblečení, materiál pro rady Ranhojiče (žínky, ešusy na čaj?, modlitby)
Postavy: krysa s blechou, Osud, výkupčí zboží, ranhojič, lékař
Úvodní scénka – viz dříve
Příprava:
Vytvoření vesnice (rovné prostranství s jasnými hranicemi, prostor vesnice rozčleněn na jednotlivá políčka jako šachovnice, např. pomocí krepáku, barevných provázků).
Hráči se sami podle svých preferencí rozdělí na 5-6 týmů, které budou představovat rodiny. Každá rodina si vylosuje své tradiční rodinné řemeslo, které se pro ni stává způsobem jak získat peníze. Dále si každá rodina ve vesnici „postaví“ obydlí – prostor jasně ohraničený provázkem, v rozsahu 1 políčka.
Každý hráč na začátku hry dostane svou zdravotní kartičku, ve které se bude po každém kole zaznamenávat stav jeho imunity + stadium nemoci (viz dále) pro následující kolo. Tuto kartičku má neustále u sebe, nemusí ji ale nosit viditelně a ukazovat ostatním.
Číslo kola Imunita Stádium nemoci
1. + zdráv
2. - zdráv
3. + I. stádium
Pohlavní odpoledne
(Broňa :), 20. 4. 2008 6:45)
Verunčin nápad (tedy až na ten název, ten je můj... ;) )
Opět jenom nástin, jelikož je ve scénáři, snad brzy Verunka přidá podrobnosti.
Celé je to zaměřené na vztahy a rozdíly mezi klučičkami a holčičkami, mělo by to být veselé, ale také vést k uvědomění si rozdílů ve vnímání reality. Nerad bych to nějak popletl, tak snad zatí stačí
Odopledne pošuků (pracovní název)
(Broňa :), 20. 4. 2008 6:40)
hrubý nástin (jelikož je ve scénáři, tak aby bylo alespoň trošku jasné, co se pod názvem ukrývá...):
Blok několika menší her, jež by měly mít společné tyto znaky: nenáročné na hlavu náročné na bránice ;)
Např. nějaký sport se speciálními brýlemi tvořenými s dvou ruliček od toaleťáku a gumy (je to legrace, protože vidíte každým okem jinam) :) Taky nějaká bláznivá po sobě se válecí hra a tak :)
čas: asi 2hodiny
cíl: odreagovat, pobavit, užít si léto nás na vzájem :)
Brněnská sklepení
(Verunka (vložil Broňa), 20. 4. 2008 6:05)
časová zátěž: 2,5h
fyzická náročnost(1-5):3(4)
psychická náročnost(1-5): 2
počet instuktorů na hru: všichni
stručný nástin:Vlastní Verunčin nápad z přednášky (teď honem nevím čeho). Jde o hledání pokladu. Pohybují se na hracím poli, pokud se chtějí pohnout, musí někam doběhnout a tam něco splnit. Hraje se na týmy. Verunka časem jistě osvětlí :)
Noc na Karlštejně
(Veronika, 3. 4. 2008 22:12)
Počet hráčů: 24
Věk: 15+
Časová zátěž: 24 hodiny (od rána do rána)
Motivace: film Noc na Karlštejně, zákaz žen
Role: 9 žen, 9 rebelantů, Karel IV., král cyperský(?), vévoda bavorský, šenk, purkrabí, arcibiskup (souhrnně VIP)
Průběh hry:
Ženy a rebelanti pracují v utajení. Jejich úkolem je seskládat obraz (každá skupina má svůj). Na začátku si každý z hráčů vylosuje kartičku se svojí rolí. Poté jsou vyzváni VIP osoby (králové, vévoda…), aby se odtajnili. Pouze jejich role je známá a mají různé výsady (…jaké?…). Mají za úkol odhalit rebelanty a ženy ukrývající se na hradě. Ženu mohou odhalit tak, že ji plácnou po zadku. Pokud je zmíněná osoba opravdu ženou, vypískne a hra pro ni končí. Pokud dojde k omylu, role se mění, a VIP si losuje kartičku s rolí a rebelant přejímá roli VIP. Stejný postup je u rebelantů, kteří se odhalují pomocí … (a teď mi došel nápad)…
Obrazy jsou umístěny pokud možno na opačných stranách tábora a v okruhu 5 metrů se nesmí zdržovat žádný z VIP osob. Jednotlivé dílky obrazu leží pod jeho rámem. Hra končí, pokud se podaří rebelantům nebo ženám poskládat všechny dílky do obrazu. Během hry probíhá normálně táborový program.
P.S.: Nevím, jestli to za něco stojí, když jsem to zplodila během žehlení. Přesná jména ještě dodám.
Odkazované knihy (z těch novějších)
(Standa, 18. 3. 2008 0:06)
[1] Instruktori Brno. Fond Her - 52 nejlepších her z akcí a kurzů. Computer Press, a.s., 2007. ISBN 978-80-251-1675-3.
[2] Martin Andy, Franc Daniel, Zounková Daniela. Učení zázitkem a hrou - praktická príručka instruktora. Computer
Press, a.s., 2007. ISBN 978-80-251-1701-9.
Variace na ekosystémy
(Standa, 18. 3. 2008 0:03)
Známá sociální hra, běhám a sháním v různých ročních obdobích jednotlivé živočichy podle potravního řetězce. Běhání na stanoviště s přílušným živočichem nebo rostlinou.
Cíl: Vyblbnout, zaběhat, třeba uvědomit různé sociální rozdíly v době středověku
Zdroj: Ekosystémy Franc Daniel (2007, str. 114)
Adaptace na Halahoj: Místo ekosystémů, by bylo dle úrovně vazeb ve společnosti. Nebylo by vázáno na potravu, ale na postavení ve společnosti. Např. 3 poddaní jsou potřeba na knížete, 4 knížata jsou potřeba na velmože, 2 velmoži jsou potřeba na krále; 4 mniši na 1 opata, 2 opati na arciopata, ....
Spíše recesistické, kostýmy apod.
Odhadovaný čas na hru: 2 hod (dopoledne, odpoledne)
Společnost mrtvých básníků
(Standa, 18. 3. 2008 0:02)
Kreativní, ve středověku často psaly úžasné básně, eposy, apod. Může být zajímavé i pro nás, fyzicky odpočinkové.
Cíl: Tvořivá básnická ,,dílna'', pokus vytvořit sbírku středověkých básní, sonetů apod. :)
Zdroj: Kdo jsi Franc Daniel (2007, str. 154)
Adaptace na Halahoj: V klidné atmosféře, svíčky, večer.
Odhadovaný čas na hru: 1 hod (večer)
Inkvizice aneb boj o naše svědomí
(Standa, 18. 3. 2008 0:01)
Hra o boji našeho svědomí a třeba i našeho přesvědčení proti moci společnosti, s kterou se nemůže nic dělat nebo může.
Cíl: Vážnější hra, která má vyvolat polemiku o místě svědomí v našem životě, o ceně morálky ať už ve středověku nebo v současnosti.
Zdroj: zatím jen vlastní (film Goyovy přízraky)
Adaptace na Halahoj:
Ještě není pořádně promyšleno, představoval bych si dát tomu část odpoledne, noc a ráno. Chtěl bych prvek samoty ve vězení, nedostatek jídla (chléb, voda). Dále prvek výsměchu společnosti - hon na čarodějnice apod. Chtěl bych nějak nastavit otázky svědomí v dobách středověku i teď. Ani ne tak světského zákona, ale spíše morálka versus společnost. Nevím jak podaří. Zatím sbírám myšlenky a náměty.
Fyzicky náročnější hra ,,honu'' na čarodějnice nebo ,,křižácké výpravy'', kdy by účastnící byli přesvedčení o své pravdě. Tím by hra ,,skončila'', ale najednou by se ,,politická situace'' změnila a sami by se dostali do role pronásledovaných (nespravedlivé obvinění apod.). Následovala by fáze noci a věznění - ani ne tak fyzické, ale spíše vězení formou samoty (toulání v noci, hledání dovolání, které by se nenacházelo). Ráno vysílení a unavení by následoval ,,soud''. Zde více možností - buď inscenační - někdo soudí a někdo souzen. Možná i vlastní vykonání ,,trestu''. Přivázání ke kůlu na náměstí (nebo i symbol upálení - hranice, kůl, ale místo ohně jen dýmovnice, které budou čoudit v plechovkách kolem).
Po skončení důležitá zpětná vazba.
Náměty vítám.
Odhadovaný čas na hru: pozdní odpoledne - večer - noc - ráno
Pohlavní odpoledne - 1
(Broňa :), 2. 7. 2008 14:10)